Ko je Miles Astray, umetnik čija je autentična fotografija osvojila nagradu za najbolju AI sliku?
U svetu preplaljenom veštačkom inteligencijom, gde je granica između stvarnog i fiktivnog sve tanja, jedan umetnik je odlučio da podigne glas u ime ljudske kreativnosti. Miles Astray, fotograf iznenađujuće perspektive, predao je svoj rad pod nazivom Flamingone u kategoriju za veštačku inteligenciju na prestižnom konkursu 1839 Awards Color Photography Contest. Iako je osvojio treće mesto i nagradu publike, njegova fotografija je ubrzo diskvalifikovana. Otkriveno je da je stvarna, a ne proizvod AI tehnologije.
Revolucija protiv AI dominacije
Astray je svoju fotografiju flaminga na peščanoj plaži sa okeanom u pozadini, na prvi pogled nestvarnu zbog flamingovog zakrivljenog vrata koji izgleda kao da ptica nema glavu, poslao na konkurs s namerom da podigne svest o autentičnosti u svetu prepunom digitalnih manipulacija. On je želeo da dokaže da ljudska kreativnost – i autentična fotografija – još uvek ima svoju vrednost, čak i u dobu gde veštačka inteligencija preuzima sve veći deo umetničkog stvaralaštva.
Kontroverza i reakcija
Nakon što je njegova fotografija osvojila treće mesto, Astray je otkrio pravu prirodu svoje slike. To je dovelo do njegove diskvalifikacije. Organizatori konkursa, Creative Resource Collective, su to učinili jer njegova slika nije ispunjavala kriterijume za datu kategoriju. Ipak, direktorica organizacije, Lily Fierman, priznala je snagu Astrayove poruke. Kasnije je istakla da žele da sarađuju s njim kako bi podstakli širu diskusiju o ulozi AI tehnologije u umetnosti.
Fotografija – i etika u doba veštačke inteligencije
Miles Astray je priznao da je imao etičke dileme u vezi sa svojom odlukom da prevari žiri. Ipak, na sajtu navodi kako je to neophodno kako bi se podstakla rasprava o uticaju koji veštačka inteligencija ostvaruje. Fotografija je prva na udaru. Astray je u kasnijim izjavama rekao da smatra da tehnologija ima potencijal da donese i dobro i loše, i da je od ključne važnosti da budemo svesni i oprezni kada konzumiramo digitalni sadržaj.
Setimo se ko je bio prvi
Astray nije prvi umetnik koji je izazvao kontroverzu u vezi s AI tehnologijom u umetnosti. Boris Eldagsen, nemački fotograf, prvi je pokrenuo razgovor o tome kako fotografija trpi kada veštačka inteligencija napreduje. Sličan javni skandal napravio je 2023. godine, kada je njegova AI-generisana slika, nazvana Pseudomnesia: The Electrician, pobedila na Sony World Photography Awards. Eldagsen je namerno prijavio svoju sliku da bi istakao koliko je lako obmanuti publiku i sudije u eri veštačke inteligencije. Nakon otkrivanja da je slika potpuno generisana pomoću AI, organizatori su je diskvalifikovali, ali je Eldagsenova akcija pokrenula važnu raspravu o granicama i etici AI tehnologije u umetnosti.
Instagram (@boriseldagsen, @milesastray)