Saznajemo u kom smeru se razvija gaming industrija i zašto je važno da posetite platformu Shift2Games
Gaming industrija poslednjih godina beleži veliki porast u svetu, a ovaj trend ispraćen je i u domaćoj gaming industriji. Lokalna gaming zajednica okuplja ljude različitih obrazovnih profila koji se sve češće odlučuju da njihovo zanimanje bude upravo u okviru ove kreativne industrije. Jedan segment predstojeće SPLET Tech konferencije 10. oktobra u mts Dvorani posvećen je upravo ovoj oblasti. Najveći regionalni događaj o inovacijama i inovacionom preduzetništvu, čiji smo medijski sponzori, okupiće na jednom mestu preko 80 eksperata iz Srbije i sveta, a Journal je imao priliku da razgovara sa nekima od njih. Od Emilije Vuković, predsednice Srpske blokčejn inicijative, saznali smo o blokčejn tehnologiji i šta podrazumeva Web3, a Kristina Janković Obućina, izvršna menadžerka Asocijacije industrije video igara Srbije nas uvodi u polje gaminga.
Na predstojećoj SPLET Tech konferenciji bićete među govornicima. Koliko je ovakav vid konferencije značaj za razmenu saznanja i ideja kada govorimo o inovacijama i inovacionom preduzetništu?
Možda i najznačajniji! Navikli smo da nam je sve online, od sastanaka, preko učenja, do kafe sa drugaricom koja isto kao i mi radi od kuće, da se ponekad razmena znanja pretvori u usamljenički posao, a trebalo bi da je sasvim obrnuto. Ništa ne može da zameni opipljivu energiju kada neko postavi dobro pitanje na panelu, kada se pokrene diskusija. Da ne govorim o jedinstvenoj prilici da su svi ti raznovrsni stručnjaci i stručnjakinje pod istim krovom. Umrežavanje, nove ideje – sve je to nemoguće kada smo sami ispred ekrana.
Možete li nam reći nešto više o platformi Shift2Games.
Samo ove godine potrebno je 330 novih talenata u domaćoj gaming industriji, kako bi se nastavio ovaj ogroman rast koji smo videli do sada. Da bi se ova raznolika kreativna i tehnička radna mesta popunila, neophodno je da mladi, njihovi roditelji i ljudi iz raznih industrija osveste opciju da mogu svoje iskustvo i interesovanja da oblikuju tako da su oni primenljivi u gamingu. A to mogu i oni koji naginju ka muzici, matematici, pisanju, upravljanju, marketingu, produkciji – lepeza je zaista široka.
Zato smo pokrenuli sajt shift2games.rs, jedinstvenu bazu zanimanja u gamingu. O njoj ću govoriti na ovogodišnjoj SPLET Tech Konferenciji 10. oktobra. Sada 35 pozicija ima svoju posebnu stranicu sa informacijama poput: koji su mi alati potrebni, sa kime sarađujem, kako da se pripremim za intervju. Na sajtu je i spisak obrazovnih institucija koje mogu da vas pripreme za gaming industriju. Tu je veliki broj intervjua, blogova i predavanja sa ljudima iz industrije.
Krajem septembra započeli ste i emitovanje dokumentarnog serijala.
Sajt prati TV format. Svakog utorka u 20h, na Sport Klub Esport kanalu emituje se po jedna epizoda. Intervjuisali smo preko 20 zaposlenih u gamingu o tome kako su završili tu gde jesu, kako im izgleda radni dan, a oni dele i vredne savete i smernice svima koji bi da se uključe u industriju. Nadamo se da će ovaj temeljan pristup umnogome pomoći ljudima da nađu prave informacije na jednom mestu.
Razvoj gaming industrije u Srbiji je u porastu. Šta je ono što karakteriše domaću gaming industriju i kom smeru vidite njen rast?
Zanimljivo je da čak 60% gaming timova i kompanija kod nas razvija originalan IP, a tek 8% se bavi outsourcingom, što je mnogima iznenađujuća statistika. Bilo bi idealno da nastavimo da pravimo što više originalnih naslova i da na osnovu tih zarada kompanije mogu da šire svoje timove.
Može se reći da ljudi unutar gaming zajednice međusobno dosta dele iskustva i sarađuju. Koliko je to značajno za razvoj industrije?
To je ključno za jednu skoro u potpunosti digitalnu sferu. Alati se unapređuju munjevitom brzinom, a nekada su zaista potrebne godine da bi se savladalo sve što je potrebno jednom, recimo, 3D animatoru. Ova spremnost za transparentnu podelu znanja potiče i iz činjenice da je većina kreativaca u gamingu samouka. Zato i svi znaju kako su se patili na početku, pa žele drugima da skrate te muke.
Srbija se pozicionira kao zemlja u regionu sa najvećim brojem zaposlenih žena u ovoj industriji. Koliko je rodna ravnopravnost značajna i koliko se radi na edukaciji žena u ovoj oblasti?
Evo nešto što možda niste znali – polovina svih gamera su – gamerke. Tako da je potpuno logično da proizvod koji se pravi i za žene treba da prave mešoviti timovi. Zato mi je mnogo drago što je kod nas svaka treća zaposlena osoba u gamingu žena. Ne samo to, nego polovinu svih vođa timova čine žene!
Ipak, i dalje treba mnogo da se poradi na tome da devojčice i devojke što ranije saznaju i budu ohrabrene da se bave stvarima koje mogu da ih odvedu ka gejmingu. Znamo iz razgovora sa devojkama da podrška nekad izostaje tamo gde je ključna, a to je na fakultetu i u školi, gde ih i dalje obeshrabruju da se bave na primer programiranjem ili digitalnom umetnošću. A tradicionalno muški fakulteti ne ulažu vreme i trud u ramišljanje o nekim upisnim kampanjama koje bi privukle da se više devojaka prijavi za prijemne ispite.
U čemu vidite najveći potencijal domaće gaming industrije, a u čemu se ogledaju najveće poteškoće?
Potencijal je u posvećenosti, a u gamingu se ne može uspeti bez toga. Svi koji kod nas prave igre ušli su u to iz ogromne ljubavi prema gamingu i atmosferu koju to pravi u timovima ništa drugo ne može da imitira. Poteškoće, negde i očekivano, leže u nedostatku prilika za finansiranje i u manjku poslovnog iskustva. Ovo drugo rešavamo raznim programima edukacije – pa eto i na SPLET Tech konferenciji, ali za ovo drugo potrebna su veća, sistemska rešenja. Idealno, uvođenje fondova za finansiranje baš gaming timova.
Koliko trenutno igara srpskih kompanija broji SGA baza i koje možete izdvojiti kao najpopularnije?
Iz Srbije je do sada objavljeno preko 200 igara, možete da ih razgledate na našem sajtu na stranici igre. Samo prošle godine igre iz Srbije preuzete su ili kupljene 100 miliona puta! Top 11 iz Nordeusa je već više od deceniju najigranija sportska mobilna igra na svetu.
Ovog avgusta Srbija je imala prvi zvanični nastup na najvećem svetskom sajmu gaming industrije u Kelnu. Kakva iskustva nosite?
Za gamere, a to je bila svaka osoba tamo, Gamescom sajam je raj! Bilo je vrlo intenzivno, na našem štandu je stalno bila gužva. Sa sobom smo poveli devet kompanija, neki prave igre, neki trejlere, neki traže investicije i interesovanje je bilo zaista ogromno. Pored toga uhvatili smo svaki slobodan trenutak da trčimo u hale sa igrama.
SPLET Tech konferenciju organizuju dva projekta – Srbija Inovira, koji sprovodi ICT Hub i Preduzmi ideju, u realizaciji Inicijative digitalna Srbija. Oba projekta su podržana od strane USAID-a.
Foto: splet.rs/ Unsplash/ Profimedia/ Instagram @minecraftbestofbuilds