She’s Next: Istraživanja pokazuju sa kojima se izazovima susreću žene preduzetnice
She’s Next: Istraživanja pokazuju sa kojima se izazovima susreću žene preduzetnice

She’s Next: Istraživanja pokazuju sa kojima se izazovima susreću žene preduzetnice

Žene preduzetnice godinama unazad susreću se sa brojnim izazovima kada je reč o ženskom preduzetništvu. Mnoge od njih volele bi i da imaju priliku da unaprede i/ili prošire svoj posao. Na tom putu, veoma često im je potrebna podrška ili dodatna edukacija.

Asocijacija Emerging Europe nedavno je sprovela istraživanje u okviru kampanje She’s Next Empowered by Visa. Rezultati pokazuju da su žene lideri i preduzetnice u Srbiji i regionu zainteresovane da unaprede biznis, savladaju digitalni marketing i društvene mreže, ali i da prenesu svoje poslovanje na međunarodni nivo.

Izazovi sa kojima se preduzetnice susreću

U opsežnoj studiji u vidu online ankete učestvovalo je 2.000 vlasnica preduzeća ili samostalnih privrednica u 11 zemalja, uključujući Srbiju. Rezultati pokazuju profil prosečne žene preduzetnice iz regiona i omogućavaju razumevanje izazova sa kojima se suočavaju.

„Želeli smo da istražimo žensko preduzetništvo i da razumemo potencijalne prepreke koje bi mogle da utiču na biznise i start-up preduzeća koje žene osnivaju. Ali i da istražimo i njihove potrebe, kao i potencijalna rešenja koja mogu da ih osnaže i pomognu da napreduju i rastu na međunarodnom nivou“, istakao je Endru Vrobel, jedan od osnivača Emerging Europe.

Šta kaže istraživanje?

Istraživanje pokazuje da vodeći sektori u kojima posluju preduzeća u vlasništvu žena su beauty i wellness industrija (17%). Potom, trgovina (12%), poljoprivreda i industrija hrane (12%), obrazovanje (8%) i PR i marketing (7%). Dve trećine preduzetnica ne koristi eksterno finansiranje, dok tri četvrtine nema zaposlene. Oko 35% preduzeća u vlasništvu žena osnovano je sa ulaganjem manjim od 1.000 američkih dolara, dok samo jedna od 10 žena zapošljava više od pet ljudi. A neki od glavnih zaključaka su:

#1 Žene teže profesionalnoj i finansijskoj nezavisnosti.

Glavni izvori motivacije za žene da započnu svoj posao su želja za povećanjem prihoda (50%). Zatim, spremnost da rade za sebe (31%) i ispunjenje sna (21%). U Srbiji, glavna motivacija je želja za povećanjem prihoda (55%).

#2 Preduzetnice podjednako brinu o svom poslovnom i privatnom životu.

Poslovni neuspeh (29%), pogoršana finansijska situacija (27%) i zanemarivanje porodice i dece (25%) jedan je od najvećih problema. Žene u Srbiji najviše brinu da će doći do poslovnog neuspeha (30,8%), dok je na drugom mestu pogoršanje finansijske situacije (27,1%).

#3 Preduzeća u vlasništvu žena bore se da opstanu i prikupe dovoljno sredstva.

Žene preduzetnice se suočavaju sa izazovima kao što su visoka konkurencija (40%), prikupljanje kapitala (32%) i nepovoljni uslovi poslovanja (31%). Ispitanice iz Srbije označile su da su najveći izazovi otvaranja i vođenja preduzeća u Srbiji bili nepovoljni uslovi poslovanja (43,8%), prikupljanje kapitala (40,8%) i visoka konkurencija (35,4%).

#4 Preduzetnice žele da uče o online poslovanju.

Primarne veštine koje učesnice u istraživanju žele da steknu su kreiranje strategija za sticanje dodatnih sredstava (47%), digitalni marketing i društvene mreže (37%), e-trgovina (24%) i razvoj međunarodnog poslovanja (21%). U Srbiji je takođe visoka želja za kreiranjem strategija za sticanje dodatnih sredstava (46,3%), dok je na drugom mestu digitalni marketing i društvene mreže (44,2%).

#5 Preduzeća u vlasništvu žena koriste gotovinu za plaćanje zaposlenima i dobavljačima, ali imaju tendenciju da instaliraju POS terminale za kupce.

U gotovini plaća svoje zaposlene i dobavljače 42% preduzetnica, dok 37% preferira plaćanje karticama. U Srbiji 37% žena koristi gotovinu, dok 25,4% koristi bankovni transfer, a na trećem mestu je plaćanje karticama (19,6%). Kada je reč o kupcima, elektronska plaćanja su daleko popularnija: 37% ispitanica je navelo plaćanje karticama kao najčešći način plaćanja njihovih roba i usluga, a 42% je reklo da više voli da im klijenti plaćaju karticom. Poređenja radi, 35% preduzetnica reklo je da njihovi klijenti češće plaćaju gotovinom, a samo 28% preferira da se klijenti drže gotovine. U Srbiji preovladava gotovinsko plaćanje (45,4%).

She’s Next – podrška ženama preduzetnicama

„Od svog početka 2019. godine, program She’s Next se bavio osnaživanjem žena i pomaganjem liderki da se dalje razvijaju i napreduju“, rekla je Vira Platonova, viša potpredsednica i regionalna menadžerka kompanije Visa za CISSEE region koji obuhvata 17 zemalja.

 

„She’s Next zajednica u Srbiji broji više od 4700 članica i nadam se da će ih biti sve više, kao i da će biti vidljivije u javnosti kako bi inspirisale druge žene. Mnoge imaju sjajne ideje i ambiciju, ali ih koči bojazan da neće biti uspešne ili da će naići na nerazumevanje“, izjavio je Vladimir Đorđević generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.

Sledeća faza partnerstva kompanije Visa i Emerging Europe — koja ima ambiciozan cilj da ujedini preduzetnice širom regiona u okviru zajednice She’s Next — jeste da im pruži platformu za komunikaciju, mentorstvo, razmenu iskustava i proširenje vidika za njihova preduzeća.

Foto: PR, Pexels

Učitati još
Zatvori