Digitalni svet pod lupom: Milan Inić i Tamara Bogunović o odgovornosti u stvaranju online sadržaja
Digitalni svet je mesto u kojem su kreativnost i odgovornost dve strane iste medalje. Danas, kada su internet i društvene mreže postali neizbežan deo svakodnevnog života, pitanje odgovornog ponašanja online postaje sve važnije. U tom kontekstu, A1 Srbija je pokrenula platformu #BoljiOnline. Reč je o inicijativi koja ima za cilj da podstakne korisnike svih uzrasta na sigurniju i odgovorniju upotrebu digitalnih alata. Kroz različite edukativne sadržaje, alati i resursi su prilagođeni svima, od dece i roditelja, do influensera i digitalnih kreatora.
Jedan od ključnih segmenata platforme je Škola odgovornog influensa, specijalizovani edukativni program za influensere i kreatore sadržaja. Ova škola pruža alate za prepoznavanje i prijavu neprimerenog sadržaja, kao i za kreiranje pozitivnog digitalnog uticaja. O tome kako odgovornost u digitalnom svetu izgleda iz ugla profesionalaca, saznajemo od popularnog YouTubera Milana Inića koji stoji iza YouTube kanala Yasserstain, koji edukuje i inspiriše mlade, i Tamare Bogunović, glavne i odgovorne urednice medijske platforme Journal.rs. Kroz ovaj intervju, Milan i Tamara su podelili svoja iskustva o izazovima koje online svet donosi, kao i važnost odgovornog kreiranja sadržaja. Ali i kako A1 platforma #BoljiOnline može doprineti zdravijem i sigurnijem digitalnom okruženju.
Šta za tebe znači biti odgovoran influenser?
Milan Inić Yasserstain: Moja odgovornost kao influenser je da radim istraživanje i fact-checking pre nego što krenem sa pisanjem scenarija za svoj sadržaj. Ako, recimo, snimamo sketch na temu odgovaranja na času biologije, prvo ćemo razgovarati sa učenicima i nastavnicima na tu temu kako bismo najbolje predstavili priču iz svake perspektive. Već 15 godina snimamo za YouTube i tačno se primeti razlika kada smo ispričali vic radi vica i kada smo uzeli u obzir kako danas zapravo izgledaju časovi, pa to uzeli za osnovu onoga što snimamo. Naša želja je da kroz zabavno edukativni sadržaj pokažemo kako je to biti nastavnik dok drži nastavu i kako je danas biti učenik (pa i roditelj).
Naša odgovornost je i da ispratimo ko sve čini našu publiku. U slučaju našeg kanala, to su deca predškolskog uzrasta, osnovnoškolci, srednjošolci, pa i njihovi roditelji. Pre objavljivanja sadržaja pokušam da zamislim kako bi taj naš sadržaj uticao na različite generacije. Učim od naše publike, čitamo njihove komentare, razgovaramo sa njima kada nas zaustave za selfie. Velika je odgovornost i da javno kažemo ako smo negde pogrešili i da se potrudimo da sledeći put ne ponovimo tu istu grešku. Ponavljam, naša odgovornost je da slušamo publiku, pratimo trenutna dešavanja i da širimo prave ljudske vrednosti kroz svoj sadržaj.
U svetu gde je svaki korisnik u mogućnosti da kreira sadržaj, kako procenjujete rizik od dezinformacija i online nasilja. I šta vaša redakcija čini da se to spreči?
Tamara Bogunović: U današnjem digitalnom svetu, gde svako ima mogućnost da kreira i deli sadržaj, rizik od dezinformacija i online nasilja postaje sve veći. Mediji imaju ključnu ulogu u prepoznavanju i prevenciji tih problema. Naša redakcija pristupa ovom izazovu sa velikom odgovornošću. Prvo i osnovno, uvek proveravamo izvore pre nego što objavimo bilo koji sadržaj. Imamo razvijen sistem za fact-checking, ali i za identifikaciju i prijavu nasilnog ili štetnog sadržaja na mreži. Takođe, edukujemo svoje čitaoce o važnosti kritičkog razmišljanja i prepoznavanja manipulativnih informacija. Smatramo da odgovoran pristup novinarstvu uključuje i aktivnu edukaciju publike o tome kako prepoznati lažne vesti. Ali i kako se zaštititi od negativnog uticaja online nasilja.
Koji su najveći izazovi sa kojima se suočavaš kada je u pitanju balansiranje između lične privatnosti i javne prisutnosti?
Milan Inić Yasserstain: Online kreatori brzo steknu naviku da na sve gledaju kao potencijalni sadržaj. To je refleks koji se jednostavno desi. Uuuu ovo bi bio dobar vlog! A da možda ponesem kameru na odmor? Da, priznajem da sam godinama nosio posao sa sobom na odmor, pošto sam svakodnevno imao osećaj da moram nešto da izbacim za publiku. Na svu sreću, to sam promenio. Mnoge moje kolege su se iznenadile što nisam izbacio video kako sam zaprosio svoju ženu ili napravio vlog sa našeg venčanja. Ja sam odlučio da su to momenti koji su za mene i moje najbliže.
Daleko od toga da je pogrešno takve stvari deliti i sa publikom. Ali mislim da je zdravo za svakog influensera da jasno uspostavi neku granicu privatnosti sa svojom publikom. Vremenom sam promenio format našeg kanala. YouTube kanal Yasserstain više ne činim samo ja sa svojih par drugara, već je to sad velika grupa mladih koja snima skriptovan sadržaj, pesme i dokumentarce u kojim obrađujemo evergreen teme. Sa publikom jasno komuniciramo da mi svi tumačimo uloge koje smo napisali za potrebe videa.
S obzirom na brzinu i dinamičnost digitalnih medija, kako se nosite sa izazovom da stalno budete u toku sa trendovima, a da istovremeno ne padnete u zamku površnog sadržaja?
Tamara Bogunović: Digitalni mediji zaista funkcionišu u izuzetno brzoj dinamici. A svakodnevno objavljivanje novih tekstova i informacija predstavlja ujedno i veliki izazov. Naša redakcija se trudi da ne padne u zamku površnog sadržaja tako što održavamo visoke standarde novinarstva, bez obzira na brzinu kojom se trendovi razvijaju. Usmeravamo se na temeljno istraživanje, analizu i dovođenje stručnjaka iz oblasti o kojima pišemo. Takođe, uvek imamo na umu odgovornost prema našim čitaocima da im pružimo sadržaj koji je relevantan, edukativan i kvalitetan, a ne samo onaj koji se uklapa u trenutni trend. Zbog toga često istražujemo duže forme, analize i reportaže koje idu dublje od površinskih informacija koje preplavljuju internet.
Upravo to je i ono što zagovara Škola odgovornog influensa koju je pokrenuo A1. Program je posebno prilagođen influenserima i kreatorima sadržaja koje prati mlađa publika. Ali je otvoren za sve koji žele da saznaju više o odgovornom influensu i budu deo pozitivnih promena u digitalnom okruženju. Kroz šest edukativnih modula, polaznici imaju priliku da se edukuju na temu bezbednosti na internetu. Nakon svakog modula sledi kratka provera znanja. A po uspešno završenom programu i položenim proverama znanja, dobija se sertifikat koji je izdat od strane Instituta za digitalne komunikacije.
Kako društvene mreže utiču našu privatnost? Šta bi trebalo da uzmemo u obzir pre nego što podelimo nešto online?
Milan Inić Yasserstain: Uvek ponavljam na našim snimanjima: ‚Bezbednost je na prvom mestu. Od bezbednosti na setu dok snimamo, pa do bezbednosti prilikom kačenja sadržaja online. Znam da nas Instagram Stories uslovljava da moramo da obavestimo svet gde smo i šta radimo, ali evo ga mali savet za sve na mrežama: Nemojte kačiti in real time kada negde odputujete ili ako se nalazite na određenoj lokaciji, pošto drugi ljudi mogu to da zloupotrebe i naruše vašu privatnost. Okačite kada se vratite kući ili izradite tu fotografiju i objavite je u svoj foto album.
I da, doxovanje je veoma ozbiljna stvar.
Moram priznati da sam u više navrata imao situaciju da me ljudi prate do mog ulaza u zgradu, zato i dalje ne držim svoje prezime na interfonu. Nemojte biti likovi koji prate druge do ulaza, to je uznemiravajuće na više nivoa. Niko vam neće otvoriti kapiju niti potpisati papir ako im dođete na adresu.
Kako komentarišeš trendove poput cancel culture i kako misliš da bi influenseri trebalo da se ponašaju u takvim situacijama?
Milan Inić Yasserstain: Cancel culture ima svoje ups and downs. Ja sam uvek za to da se ukaže kada neko napravi grešku. Bitno je da znamo da popularnost nije jednako biti u pravu. Ali je isto tako i važno da kao društvo damo prostora za drugu šansu ako je osoba spremna da javno prizna svoj propust i da delovanjem pokaže da želi da to popravi kod sebe. Influenseri su često okruženi ljudima koji ih bodre u svakom koraku (yes men) i zato im je ponekad teže da spoznaju kada su pogrešili. Meni dosta znači to što u svom okruženju imam ljude koji mi skrenu pažnju na takve stvari. Kao što je vrlina da primimo kompliment, tako je vrlina i da saslušamo kritike drugih.
Postoji li specifičan trenutak kada ste kao urednica shvatili da je važno razviti odgovoran pristup prema digitalnim platformama? Kako je ta spoznaja promenila vaš pristup radu u medijima?
Tamara Bogunović: Specifičan trenutak koji me je podstakao da shvatim važnost odgovornog pristupa prema digitalnim platformama desio se kada smo, kao redakcija, primetili rastući uticaj influensera na mlade korisnike, koji često preuzimaju njihove stavove, mišljenja i ponašanja. Kao urednica, ubrzo sam shvatila da tradicionalni novinarski pristupi više nisu dovoljni. Potrebno je bilo razviti nove strategije kako bismo izgradili odgovornost u digitalnom prostoru. U tom procesu ključnu ulogu igra pre svega edukacija, kako nas novinara, tako i same publike. Zatim, uključivanje influensera u kreiranje sadržaja uz odgovorno plasiranje tema koje uključuju njihov rad ili razmišljanja.
Zato sam posebno ponosna što se naša redakcija, u partnerstvu s A1 Školom odgovornog influensa, zalaže za povećanje odgovornosti među kreatorima sadržaja. A1 Škola odgovornog influensa je korak u tom smeru, jer edukuje influensere o tome kako da prepoznaju odgovornost u svom delovanju na internetu. I sve to kako da kreiraju pozitivan uticaj na svoje pratioce i kako da prepoznaju i prijave štetan ili nasilni sadržaj. Ta spoznaja, uz naše angažovanje u ovoj inicijativi, menja način na koji pristupamo digitalnim platformama, jer shvatamo da odgovorno influensovanje i digitalna pismenost nisu samo opcija, već nužnost u savremenom svetu.
Postoji li način da se sačuva zdrav dijalog u online prostoru, čak i kada se javno iznosi neslaganje?
Milan Inić Yasserstain: Kad smo kod vrlina, značajno je da znamo da saslušamo osobu sa drugačijim mišljenjem. Može biti korisno i za naš sam napredak da sagledamo druge perspektive i da pokušamo da razumemo odakle dolaze. A u svakom slučaju, više različitih strana nam omogućuju da mi sklopimo realniju sliku svog razmišljanja.
Koji su tvoji saveti mladim koji žele da postanu influenseri i kako im u tome može pomoći Škola odgovornog influensa koju je pokrenuo A1?
Milan Inić Yasserstain: Ja sam mlad krenuo sa kreiranjem i objavljivanjem sadržaja. Imao sam svega 15 godina. Nisam znao ko sam, a kamoli šta je to tačno što treba da radim u online svetu. Nekako sam pokušavao, fail-ovao, uspevao i tako u krug. I bilo je iscrpljujuće pokušavati sam sve da savladam. Meni je lično falio neki sagovornik ili mentor kome sam mogao da se obratim za savet. Tada nije postojao nikakav priručnik za odgovaranje na hejt komentare, suočavanje sa ličnim nesigurnostima prilikom snimanja ili kako se komunicira sa brendovima i publikom.
Deceniju i po kasnije i dalje učim. A ove godine sam konačno imao priliku da čujem savete i od pravih stručnjaka na ovu temu u okviru Škole odgovornog influensa. Uvek se osećam sigurnije u donošenju odluka kada imam stručnog sagovornika pored sebe. Tako da je moj savet za nove influensere, a i za online veterane, da prođu kroz ovu školu i da bolje definišu polja poput medijske pismenosti i kritičkog razmišljanja. Bitno je da konačno otvoreno pričamo o svemu ovome i zajedno gradimo Bolji Online (a i offline). I da, još jedan savet. Živite život, odrastajte, imajte detinjstvo, gradite svoje kritičko mišljenje. I nakon punoletstva razmotrite da snimate za online.
Digitalni svet se sve više personalizuje. Kako vaša redakcija postavlja granicu između stvaranja sadržaja koji je koristan za korisnike i sadržaja koji je prilagođen algoritmima i marketinškim interesima?
Tamara Bogunović: Personalizacija sadržaja, nažalost, može lako dovesti do stvaranja sadržaja koji je više prilagođen algoritmima nego stvarnim potrebama korisnika. Naša redakcija se trudi da balansira između toga da pružimo sadržaj koji je koristan i relevantan za naše čitatelje, a da ne padnemo u zamku algoritamskih pritisaka. Iako koristimo analitiku kako bismo bolje razumeli interesovanja naših čitatelja, postavljamo jasne etičke granice u smislu toga šta objavljujemo. Nikada ne kompromitujemo kvalitet i odgovornost sadržaja zbog marketinških interesa. Smatramo da sadržaj treba da bude u službi korisnika, a ne algoritama. I da mora doprinositi njihovoj edukaciji i kritičkom razmišljanju.
Kako se nosite sa izazovima koji dolaze sa filter bubble fenomenom, gde algoritmi hrane korisnicima samo sadržaj sa kojim se već slažu?
Tamara Bogunović: Filter bubble fenomen je ozbiljan izazov. Pre svega, jer algoritmi često korisnicima serviraju sadržaj koji potvrđuje njihove postojeće stavove. Što može dovesti do polarizacije i smanjenja otvorenosti za nova mišljenja. Kao redakcija, trudimo se da aktivno razbijamo te filter balone kroz sadržaj koji neguje raznolikost mišljenja i potiče na dijalog. Osim toga, cilj nam je da kreiramo sadržaj koji nije samo informativan, već i edukativan. I koji će podstaći korisnike na razmišljanje i razumevanje različitih perspektiva.
Jedan od načina na koji se bavimo ovim izazovom je i kroz naš angažman i saradnju sa A1 povodom Škole odgovornog influensa, koja ne samo da edukuje influensere o odgovornom ponašanju, već ih podstiče da promovišu dijalog i kritičko razmišljanje među svojim pratiteljima. Ova škola podiže svest o opasnostima od preusmeravanja pažnje samo na ono što korisnici već žele da čuju, i poziva influensere da svojim uticajem doprinose širem razumevanju i smanjenju društvene podeljenosti. Kroz sve ove inicijative, nastojimo da podstaknemo korisnike na preispitivanje svojih stavova, kao i da podstaknemo konstruktivnu raspravu koja ne ostaje unutar granica već postojećih uverenja.
I za kraj, na koji način smatrate da u svemu gorenavedenom može pomoći Škola odgovornog influensa koju je pokrenuo A1?
Tamara Bogunović: Škola odgovornog influensa koju je pokrenuo A1 može značajno doprineti razvoju odgovornog digitalnog okruženja, posebno među mlađim generacijama koje su najviše pogođene uticajem influensera. Ova inicijativa ima potencijal da edukuje kreatore sadržaja o tome kako odgovorno komunicirati, kako prepoznati opasnosti na internetu i kako uticati na svoju publiku na pozitivan način. Za nas u redakciji, to je važan korak ka tome da se svi zajedno podignemo na viši nivo u razumevanju odgovornosti na internetu. Influenceri, kao i javne ličnosti koje imaju veliki uticaj na svoje pratioce, mogu igrati ključnu ulogu u stvaranju pozitivnog online prostora. A edukacija kroz ovakvu školu može im pomoći da prepoznaju svoj potencijal da oblikuju društvo na odgovoran način.
Foto: Ljubo Aščerić