

U poslednjih nekoliko godina došlo je do smene pozicija na piramidi popularnosti društvenih mreža. Iako prva mesta i dalje zauzimaju Facebook, YouTube, WhatsApp i Instagram, društvena mreža TikTok – koja je kreirana 2016. godine – je brzo postala globalni fenomen. Štaviše, ona je zauzela peto mesto na spisku koji čine najčešće korišćene socijalne mreža, odnosno one koje se koriste u svrhu komunikacije ili lične prezentacije. Međutim, tokom 2024. godine se pojavila informacija u čijem fokusu se našla zabrana društvene mreže TikTok u Americi. Iako se tako činilo, ova vest nije ostala na nivou Rumor has it rubrike. Naime, korisnici iz Sjedinjenih Američkih Država su nedeljno jutro dočekali bez omiljene aplikacije. Zabrana je (po planu) usledila 19. januara. No, zašto je do toga uopšte došlo?
Nova realnost: TikTok zabrana u Americi
Mišljenja o svim društvenim mrežama, pa tako i o TikTok-u, su oduvek bila podeljena. Shodno tome, nije začuđujuće to što su pojedini od početka podržavali zabranu ove platforme za deljenje sadržanja, dok su korisnici i kreatori sadržaja bili protiv nje. Međutim, da se vratimo na sam početak.
Na prvi pogled začuđujuća informacija uporište pronalazi u zakonodavstvu. Naime, na osnovu zakona koji je potpisan u aprilu 2024. godine, kineska kompanija ByteDance, koja je vlasnik TikTok-a, dobila je rok od 270 dana da proda ovu društevnu mrežu. U suprotnom, istaknuto je kako će TikTok biti uklonjen iz Apple i Google prodavnica u Sjedinjenim Američkim Državama.
Međutim, Shou Chew – CEO TikTok-a – se još tada obratio korisnicima. On je rekao: Ne brinite – ne idemo nikuda. Meseci su prolazili, a budućnost ove društvene mreže je postajala (sve više) upitna. Stigao je i januar, a kompanija ByteDance nije prodala TikTok, niti je Vrhovni sud blokirao zakon.
Šta se dogodilo 19. januara?
Od trenutka kada se pojavila infromacija o potencijalnoj zabrani, pojedini korisnici su krenuli da se pozdravljaju sa TikTok-om. Takođe, drugi su počeli da traže alternative za kreiranje i gledanje video sadržaja. ByteDance je više puta ponovio da TikTok nije na prodaju, a rok za to bio je 19. januar. Ipak, do potpunog preokreta u poslednjim sekundama nije došlo. Ova društvena mreža je zaista postala nedostupna u Sjedinjenim Američkim Državama.
To je, naravno, izazvalo nezadovoljstvo i žaljenje od strane kreatora na popularnoj društvenoj mreži. Ipak, nakon 12 sati koliko je zabrana trajala, novi američki predsednik doneo je odluku da se TikTok vrati. Međutim, dok je zabrana trajala, američki korisnici nisu mogli da pristupe aplikaciji, niti da unesu svoje podatke. Štaviše, pri ulasku u nju – korisnicima se pojavilo obaveštenje da servis (privremeno) nije dostupan. No, sada to više nije slučaj.
Naposletku, određena istraživanja tvrde da čak jedna trećina Amerikanaca svakodnevno koristi TikTok. Hoće li oni zaista biti u mogućnosti da nastave (bez ometanja) koristiti ovu platformu – saznaćemo uskoro. Međutim, ovo nije prvi put da je TikTok ugašen. Isto se već dogodilo u Indiji 2020. godine.
Foto: Instagram (@sofiamcoelho, @milenabessonova)