Vinarija Vert: Mesto koje spaja prirodu, tradiciju i ljubav prema vinima
Vinarija Vert: Mesto koje spaja prirodu, tradiciju i ljubav prema vinima

Vinarija Vert: Mesto koje spaja prirodu,
tradiciju i ljubav prema vinima

Znate da od svih savremenih bajki za odrasle najviše volimo one sa potpisom lokalno. Upravo takva jedna leži iza priče o vinariji Vert.

Vina i rakije nastaju kao rezultat bogatog nasledja, istorije i upornosti jedne devojke da nastavi dugogodišnju porodičnu tradiciju i oživi san svog oca. Ona proizvodi u potpunosti natural vina nastala u sinergiji sa prirodom, koju neguje i kojoj se divi.

Zbog toga smo odlučili da u našoj današnjoj rubrici Journal intervju ugostimo Milenu Radenković, slikarku i suvlasnicu vinarije Vert, kako bi nam iz prvog lica ispričala neverovatnu priču o nastanku ove vinarije. Priču koja je oda prirodi i tradiciji. Onu koja nas je inspirisala, oplemenila i koja predstavlja dokaz da uz jaku želju, posvećenost, istrajnost, veru i trud neke priče zaista imaju srećan kraj.

Ili u ovom slučaju početak.

JORUNAL 0.1 Priča o stvaranju / odnosno obnavljanju / vinarije Vert je, rekli bismo, prava modern wine fairy tale. Možeš li nam ispričati o tome kako je nastao brend? I koja priča stoji iza vinarije Radenković, odnosno Vert-a?

MR: Vert je nastao kroz saradnju na zajedničkom projektu sa Dejanom Stojanovićem. Za jedan beogradski hotel smo napravili malu seriju rakija, moje grožđe, njegova tehnologija. Onda je ideja počela organski da se razvija. Dejan je bankar iz Austrije, tamo je sve napustio i vratio se u Srbiju da bi se posvetio prirodnoj proizvodnji rakija i izučavanju spontane fermentacije autohtonim kvascima.  Ja potičem iz vinarske porodice sa dugom tradicijom, ljubav prema prirodi i vinovoj lozi je u mojim genima.

Porodica Radenković je u 19. veku prodavala svoja vina i rakije u svojim mehanama u Beogradu, Sarajevu i Bitolju-ovim hoću da naglasim da je to bila jedna velika organizovana proizvodnja. Posle Drugog svetskog rata, porodična imovina je nacionalizovana, ali moj deda, nastavlja kao veliki stručnjak u Jugoslaviji da se bavi tim poslom, a moj otac ulaže u podizanje zasada vinove loze na Bisernom ostrvu i podiže savremenu vinariju.

Vert je rezulatat Dejanove i moja zajedničke vizije, iskrenog poštovanje prirode i strasti prema zanatstvu.

JOURNAL 0.2 Vert vina spadaju u grupu natural vina, što je u našoj zemlji retkost. Možeš li nam reći šta u svetu vina podrazumeva natural proizvodnja?

MR: Vina se danas proizvode dodavanjem kvasca i drugih enoloških supstanci, dok kategorija prirodnih vina u svetu dozvoljava pravljenje vina samo sa grožđem i minimalnim dodatkom sumpora za stabilizaciju. U prilogu je ilustracija koja će najbolje objasniti razlike u vinskim kategorijama. Filozofija koja povezuje sve proizvođače natural vina je priroda- čuvanje prirode i vera da je ona dovoljna. Ova vina se nazivaju i no intervention wine, odnosno svaka intervencija u procesu proizvodnje se smatra nepotrebnom, priroda sama radi svoje. Ovim načinom pravljenja vina sa autohtonim kvascima ( kvasci koji se nalaze na grožđu ) otkriva se pravi teroar i karakteristike podneblja sa kog grožđe potiče. Naša vina su ORANGE, to su bela vina pravljena po tehnologiji crvenih, zato su i drugačijeg ukusa, u nima se prepoznaje grožđe.

JOURNAL 0.3 Pored vina proizvodite i rakije, da budemo precizniji vinske rakije koje ste spakovali u potpuno atipičnu ambalažu. Momenat brendinga je fenomenalan, koliko je on za tebe kao akademsku slikarku bitan?

MR: Rakije AQUA VITAE dobijamo destilacijom naših prirodnih vina, sam naziv je latinski i označava baš ovakav način proizvodnje, prevodi se voda života. Dejanov način destilacije je gotovo alhemijski, a ja sam kao slikar i veliki esteta želela ambalažu koja to objašnjava, htela sam da zaintrigiramo i oduševimo i sadržajem i izgedom. Nismo hteli da nudimo još jednu domaću rakiju, hteli smo da se naša pića nude u svetu i takmiče sa najboljima.

Prošle godine nam se to i ostvarilo, dobili smo bronzanu medalju na prestižnom takmičenju London Spirits Competition.

JOURNAL 0.4 Biti žena u svetu vina je retkost. Šta za tebe lično Vert predstavlja i kako je to raditi uslovno rečeno muški posao. U čemu najviše uživaš kada je tvoj posao u pitanju?

MR: Vinarstvo je muško u smislu da zahteva puno fizičkih radnji u vinogradu i podrumu, ali sve ostalo zahteva senzitivnost, preciznost i veliku posvećenost, i taj deo može samo onaj ko to iskreno voli, tu nema muško ženskih granica. Jako me raduje što sve više susrećem žene u ovom svetu i kod nas. U Vert-u je nastala fantastična simbioza izmedju Dejana i mene, svako radi ono što najbolje ume, prema svoijim sposobnostima i afinitetima, dopunjujemo se ali i suprotstavljamo, a iz tih različitosti nastaju sjajne stvari.

Najviše uživam u vremenu koje provodim u prirodi, fascinirana sam kako od zemlje stvaramo krajnje proizvode, svaki deo tog puta me oduševljava iznova. Mislim da u digitalnom svetu današnjice je privilegija imati tako konkretan dodir sa prirodom.

JOURNAL 0.5 Svako od Vert vina priča posebnu priču, smatraš da svaka sorta pripada odredjenoj prilici. Interesuje nas za koju priliku bi izabrala Chardonay, za koju Sauvignon Blanc a za koju Rhine Riesling? Kao i to da li bi mogla da izdvojiš jedno kao svoj favorit?

MR: Vino zahteva priliku, atmosferu uparuje se sa hranom ali iI sa ljudima. Opet, vino je i lični doživljaj, mislim da nije lako davati takve savete, ali pokušaću.

 

  • Chardonnay / suvo vino – svežina, voće, kruška, jabuka /
  • Uparuje se laganim jelima i salatama.
  • Prilika: čaša vina za neobavezno priču, aperitiv ili lagani ručak/ večeru, italijanska kuhinja.

  • Sauvignon Blanc / suvo vino -biljne note, zova, med, citrus /
  • Uparuje se ribom, svetlim mesom, pečurkama.
  • Prilika: druženje uz tapase i meze, ručak ili večera sa prijateljima, sjajno ide uz sushi.

  • Rhine Riesling / suvo vino – floralne note, citrusi, dunja, mineralnost /
  • Uparuje se sa zahtevnijim jelima, crvenim mesom.
  • Prilika: ovo vino zahteva izvrsnu hranu, treba ga izbalansirati sa jelom koji može da iznese njegovo puno telo, moja preporuka su domaća ili francuska kuhinja.

 

JOURNAL 0.6  Nedavno ste počeli sa izvozom, koji su sledeći koraci kada je Vert u pitanju? Gde i kako Dejan i ti vidite Vert za 5/10 godina od sad?

MR: Da, krenuo je prvi izvoz prema Danskoj i Španiji, u pregovorima smo sa uvoznicima iz SAD-a. U kategoriji prirodnih pića nema granica, lična priča i krajnji rezultat su merilo, tako da verujemo da će Vert osvajati nova tržišta. Vert obuhvata životnu filozofiju koju želimo da delimo. Želimo da našom pričom informišemo ljude o ovakvom pristupu proizvodnji. 

Briga o životnoj sredini, našem nasleđu i ljudima koji su uključeni u posao doprinosi razvoju lokalnih zajednica, održivom razvoju i pokreće druge da se udružuju i veruju u ovaj pristup. Verujemo da ovakvim načinom rada doprinosimo boljoj budućnosti.

JOURNAL 0.7 Koji trenutak bi mogla da izdvojiš kao najlepši u svojoj dosadašnjoj karijeri? Po čemu ćeš ga pamtiti?

MR: Bilo je mnogo lepih trenutaka, a i još više teških. Ono što meni daje motivaciju za dalje, jeste pogled unazad. Kad rezimiram šta smo sve uradili i koliko toga je postignuto u poslednje dve godine, mogu sa lakoćom da pohvalim samu sebe jer znam da smo na pravom putu.

Izdvojila bih dva trenutka. Prvi, na internacionalnom sajmu prirodnih pića u Austriji gde smo dobili fantastične pohvale i prve porudžbine. Tamo sam shvatila da Vert ide korakom sa vinarijama iz raznih delova sveta, to mi je dalo vetar u leđa za dalji rad. A drugi trenutak je kad sam se prošlog proleća susrela sa ekosistemom koji se povratio nakon prestanka korišćenja herbicida i konvecionalne hemijske zaštite u vinogradu. Desilo se čudo, divlje cveće, nana, kamilica, gnezda ptica, srne i zečevi, sve to ohrabruje, vinograd je ekološki oporavljen i život cveta

JOURNAL 0.8 Na koji način uspevaš da balansiraš izmedju posla i porodice i koliko je danas teško da jedna žena bude uspešna preduzetnica, ostvarena mama i ono najvažije zadovoljna žena?

MR: To nije balansiranje nego žongliranje / smeh /. Da mi dan traje 48 sati opet ne bih sve stigla. Vert je brend na samom početku, i zahteva potpunu posvećenost, a još sam potrebnija mojoj deci koja imaju 3 i 5 godina. Trudim se da budem sa njima kad god nisu u vrtiću ili su na raspustu, a to mi Vert i dozvoljava, jer radim za sebe. Pokušavam da ne budem previše stroga prema sebi, ono što ne mogu danas da završim, ostavim za sutra bez preterane griže savesti, u suprotnom bi svi ispaštali.

photo. Instagram

/ / @vert.winery

privatna arhiva vinarije Vert

Učitati još
Zatvori