Sredinom devedesetih, kada je prvi put prikazan film Clueless, biranje outfita i oblačenje glavne protagonistkinje prelaskom prsta preko monitora, možemo slobodno da kažemo, bila je naučna fantastika. Modni fanatici i devojčice zaljubljene u lepe krpice nisu mogli da zamisle ništa bolje od toga. Pazite šta želite možda nam se i ostvari? Digitalnu odeću definisaćemo veoma plastično kroz clickbait naslov – ova haljina košta neverovatnih, pa neka ludačka cifra, ali ima samo jedna caka – ona ne postoji! Tako i bi, digitalna odeća nalazi se u sada već dobro poznatom metasvetu. Možemo da je kupimo, da se ufotkamo, usnimimo, okačimo sve to na društvene mreže, ali za razliku od Cher, naši komadi se nikada neće pojaviti u fizičkom svetu.
Koja je svrha digitalne mode?
I mi smo se zapitali. Lete, lete pare na krpice koje ne možemo da dodirnemo i osetimo materijal, probamo, nosimo, pokažemo ih na bitnom eventu? Jedna objava na Instagramu i to je to? I to jeste to. Zapitajmo se koliko puta smo kupili stvarčice iz neke fast fashion prodavnice samo zbog lepšeg feeda ili možda pazarili skuplji komad, a obukli ga samo jednom? Pogodili ste! Ponovo govorimo o održivoj modi. Dizajneri čiji se brendovi bave isključivo produkcijom digitalne odeće, kao što je recimo hrvatski Tribute Brand, zagovaraju potpunu promenu modne kulture i mindseta nas potrošača.
Naučili smo da manje neodrživa garderoba, nije održiva. Stoga, kreiranje digitalne odeće i virtuelnog identiteta pojedinaca dovešće do pada potražnje, a samim tim i nestanka hiperprodukcije u modnoj industriji. Digital fashion, za sada, jeste samo jedna od grana, ali ako je u potpunosti zameni, moda kakvu poznajemo biće istrebljena, smatra domaći dizajner Bogdan Mrša, koji se bavi upcycling metodom održivosti. Dodaje da je digitalna odeća ili najgora ili najbolja pojava koja se dogodila u modnoj industriji, te da će to vreme pokazati.
Kuda u shopping digitalne odeće?
Početna stanica – The Fabricant je prva digitalna modna kuća koja novu eru kupovine odeće naziva RenaiXance, a njihova ideologija zasniva se na fer modi, rasipanju isključivo podataka i eksploatisanju samo naše mašte. Digitalna moda zaista neodoljivo podseća na kreiranje avatara u video-igricama, a mi prelazimo na sledeći nivo i tu nas čeka veliki znak: Ne kupujte manje, kupujte digitalnu odeću, kojim nas kompanija DressX usmerava u virtuelni svet shoppinga. Na njihovom sajtu dočekao nas je veliki broj brendova i veoma pristupačne cene.
Ako vas do sada nismo ubedili da kupite digitalnu odeću, vreme je da vam otkrijemo Zero10 aplikaciju koja koristi tehnologiju proširene stvarnosti (AR) za simulaciju odeće napravljene od piksela umesto materijala, na tela korisnika. Zero10 aplikacija omogućava nam da virtuelno, u realnom vremenu, na svojim telefonima isprobavamo odeću, a zatim objavimo odabrani fit na društvene mreže. Koristeći tehnologiju simulacije tkanine, aplikacija replicira prirodni izgled materijala koji se savršeno prilagođava našoj građi. Stoga, hajde da se igramo! Mi smo već pronašli naš favorit – denim fur jakna iz Signature pack kolekcije.
Duška Jovanić je predviđala da ćemo u budućnosti juriti Pokemone u Vetements odelima. Čini nam se da će ipak oni juriti nas. Nas u digitalnim Vetements odelima.
Foto: DRESSX, Instagram