Regionalni brend svetskih razmera i ultimativne streetwear ideologije dizajniranja – Bomber Clothing.
Iza brenda stoji mladi vizionar preduzetničkog duha koji je svojim radom i idejama redefinisao pojam lokalne kulture uličnog stila oblačenja, a mi smo imali priliku da razgovaramo upravo sa osnivačem i kreativnim direktorom Nikolom Filićem.
Journal 01: Kada, kako i sa kojim ciljem osnivaš Bomber?
NF: Bomber kao brand oživeo je leta 2016. godine kada sam se vratio u Zagreb nakon košarkaške sezone u Italiji. Još u srednjoj školi sam planirao da pokrenem svoj modni brand, jer sam uvek bio zaljubljenik u modu i gotivio sam da se dobro obučem. S obzirom da sebe smatram veoma kreativnom dušom, hteo sam da pokažem regionu viziju i ideje kada je u pitanju neki moj modni pravac.
U početku je to bio samo hobi koji je započeo sa nekih 300€ i mukotrpnim radom, strpljenjem i dobrim poslovnim odlukama. Bomber je postao prepoznatljiv brand i sada već možemo reći da nije više samo regionalna priča, već evropska.
Journal 02: Od osnivanja do Bryson Tiller nosi Bomber – šta se sve dešavalo?
NF: Mislim da bih mogao knjigu da napišem na ovu temu. (smeh) Sve je krenulo iz moje sobe. Skladište mi je bilo odmah kraj kreveta, a oko posla su mi pomagali i brat i majka i otac. S obzirom da sam profesionalno igrao košarku u Italiji, brat mi je pomagao oko operativnih stvari – od slikanja robe, pakovanja zajedno sa majkom, pa sve do proizvodnje. S obzirom da nije bilo nešto preterano mnogo posla, jer je još uvek bio mali brend, brat je to uspešno hendlovao uz srednju školu, a zatim i faks.
S vremenom se brend povećavao. Razlog tome leži u činjenici da sam zaista imao jaku i strogu viziju što se tiče samog brandinga. Nije me zanimala brza lova, već izgradnja prepoznatljivog brenda koji priča svoju priču. Imao sam long-term viziju i znao sam da će novac samim time doći ako je brend kao brend jak, kvalitetan i upečatljiv. Marketinški plan se menjao iz godine u godinu, i bilo je tu mnogo testiranja, uspona i padova. Počeli smo sa klasičnom promocijom putem influensera, i to je dobro funkcioniralo, ali duboko u sebi sam znao da to nije organic i iskreno, već nametnuto od strane izabranih influencera. Nakon toga sam promenio marketing strategiju i odlučio da moji influenceri budu samo muzički umetnici i NBA igrači (s obzirom da je moja prva ljubav – košarka).
Ko sada nosi Bomber?
NF: Svi naši artisti i sportisti koji su nas nosili – sami to hteli. Nosili su naše dizajne, a nismo ih za to plaćali, i zbog toga smatram da je ovo mnogo ekskluzivnija i real priča. Počeo sam da sarađujem sa lokalnim izvođačima – Voyagem, DeVitom, Klincem, Coronom, Rimskim, Reljom, Nuccijem… Da bih se nakon toga sam spojio i sa američkim stilistima koji su me ujedno spojili i sa Bryson Tilleron, Juan Anderson Toscanom, Lil Skiesom, Feidom, itd.
Journal 03: Koja je tvoja poslovna filozofija, a koja kada je u pitanju kreiranje novih dizajna?
NF: Moja poslovna filozofija je veoma striktna – što znači da ne idem mimo svoje vizije i strategije iako to možda znači da će mi biti potrebno više vremena za razvoj i realizaciju te iste vizije. Svi pričaju da je svaki marketing, dobar marketing, ali ne i nužno dobar branding. Bilo je tu mnogo prilika za zaraditi ogroman novac, ali nisam hteo da prodam i srušim imidž brenda radi neke brze zarade. Želim da napravim high-end priču i samim tim, pomno biramo sa kojim ćemo artistima raditi, u kojim radnjama ćemo se nalaziti, te pazimo da su svi naši kupci u stvari povezani sa samim brendom.
Kada je reč o kreiranja novih dizajna, Bomber kao Bomber se menjao kroz godine i kroz dizajne i kroz estetiku, ali sam DNK brenda je ostao isti. Počeli smo sa majicama i duksevima, a sada dizajniramo i jakne, pantalone, prsluke, kape, košulje. Prošle godine se kreativnom timu pridružio i Marin Katić koji je umnogome upgradeovao estetski izraz i sam dizajn proizvoda u našim kolekcijama.
Bomber is inspired by Emotions, Music Culture & Youth, i stoga kroz svaku kolekciju provlačimo te tri temeljne inspiracije.
Journal 04: Gde se sve trenutno prodaje Bomber?
NF: Bomber smo počeli odmah da prodajemo Worldwide preko našeg weba, ali od prošle godine proširili smo distribuciju i prodaju na B2B model, što znači da smo se počeli ubacivati u neke svetski poznate radnje širom sveta. U godinu dana smo uspeli da ostvarimo saradnju sa čak 16 prodavnica koje se nalaze u Italiji, Nemačkoj, Austriji, Belgiji, Kanadi, Saudijskoj Arabiji, Španiji, Australiji, USA, UAE, Kanadi i Japanu. Cilj mi je da kroz dve godine dođem do cife od pedesetak radnji i uveren sam da će se desiti ukoliko nastavimo da pratimo našu strategiju i viziju.
Journal 05: Kakvi su ti planovi za budućnost? Šta nam novo primremaš?
NF: Pre svega, plan mi je da unapređujem kolekcije, te da ih jednog dana prikažem u Showroomovima u Milanu, Parizu i Tokyu. Za sada, cilj nam je Spring/Summer 24, otići u Milano i napraviti Pop-Up gde bi mogli da se povežemo sa još više Retail Buyera koji bi nas možda stavili na police svojih radnji. Uz to, imamo i Capsule dropove sa nekim regionalnim artistima u 2023. godini. Krećemo sa Voyagem i to će biti naša prva kolaboracija ovog tipa, a kolekcija će postati dostupna 6. novembra. Mislim da smo se i Voyage i ja potrudili da napravimo nešto drugačije na ovim prostorima i jedva čekamo da van pokažemo šta se krije iza naših kreativnih umova. Planiramo Capsule kolekcije sa još tri artista, ali neću otkrivati detalje – neka se dogodi wow efekat.
Journal 06: Koji bi prijateljski savet dao mladim osnivačima modnih brendova?
NF: Preporučujem im da intenzivno istraže modnu industriju i da odluče sami u kojem pravcu će njihov brend ići. Ukoliko im je cilj zaraditi preko noći – predlažem im da ne kreću sa realizacijom njihovog projekta. Danas svako želi da bude dizajner, ali za to je potreban mukotrpan rad, jaka vizija, te mentalna stabilnost jer će se kroz sam posao desiti mnogo uspona i padova.
Ukoliko stvarno želiš, živiš to i spreman si da prođeš kroz sve da bi uspeo u modnoj industriji, neka ti novac ne bude motivacija – već razvijanje i izgradnja brenda. Ukoliko je brend dobar i kvalitetan, novac će doći.
Foto. Instagram