Jučerašnjom revijom luskuzne modne kuće Schiaparelli počela je pariska nedelja haute couture – visoke mode – u Parizu. Sada kada su se burni utisci slegli, možemo da govorimo o tome što smo prethodnog dana imali prilike da vidimo.
Pažnju su najpre privukle gošće revije, i to najviše Kylie Jenner i Doja Cat. Ono što smo kasnije shvatili jeste da su nam one delimično spojlovale predstojeću reviju, s obzirom da su nosile komade koji su prvi put prikazani na pisti nekoliko minuta kasnije. Pevačica se, inače, pojavila doslovno prekrivena Swarowski kristalima – konkretno, njih 30 hiljada.
Pakao na Schiaparelli način
Kolekcija koja nosi naziv Inferno – pakao, u prevodu sa italijanskog – inspirisana je motivima iz Dantove Božanstvene komedije. Lav, leopard i vuk zveri su koje italijanski pisac koristi u svom kapitalnom delu kao oličenja zemaljskih iskušenja sa kojima se susreće lirski subjekat, odnosno sam Dante. Tri životinje alegorično su otelotvorenje ponosa, požude i pohlepe. Mada nosi naziv po prvom delu Komedije, čistilište i raj takođe su metafore kojima se Roseberry služi. Zajedno, čine simboličan podsetnik paradoksalne harmonije sveta; jedno ne bi postojalo bez drugog. Vekovna borba svetlosti i tame, dobra i zla, radosti i patnje, dobila je svoj modni izraz. Da li će se američki dizajner zadržati na ovim motivima, pa nazove naredne kolekcije upravo Purgatorio, odnosno Paradiso, saznaćemo u septembru, na sledećoj nedelji visoke mode.
Šta je Instagram imao da kaže?
Glave ovih zveri kreirane su višenedeljim naporima vajara i krojača. Napravljene od veštačkih materijala, pokazatelj su inovativnog pristupa u modnom stvaralaštvu. Ipak, nezaobilazni sud časti na Instagramu pohitao je da ukaže na potencijalnu problematiku ove kolekcije. I dok se potreba za diskusijom o boljem ophođenju prema životinjama u svetu mode ne dovodi u pitanje, ovde je taj razgovor izlišan. Tvrdeći da se ovom kolekcijom podstiče trivijalno ubijanje životinja, ovako površnom osudom isključuje se kontekst u kojem se javljaju određeni simboli, a koji u velikoj meri determiniše njihovo značenje i funkciju. U ovom slučaju, svedoci smo umetničkog pristupa kojima se iskazuje (straho)poštovanje živim bićima sa kojima delimo ekosistem. Štaviše, ovo je umnogome dobra prilika da se ukaže na načine kojima se veliča životinjski svet, a kojima se isti taj svet ne izlaže opasnosti.
Vratimo se sada na ono zbog čega smo došli
Kao i za mnoge prethodne kolekcije, Daniel Roseberry je uporište našao u radovima Else Schiaparelli. Ipak, američki dizajner pronalazi način da govori sopstvenim modnim jezikom, tražeći podršku u Elsinom vokabularu simbola. Nadrealizam je bio okosnica njenog rada. I dok je Roseberry u izvesnoj meri ukrotio njen avangardni duh, zadržao je dovoljno njegove srži da u trenutku znamo čiji rad posmatramo.
Fotografije preuzete sa: IMAXtree / Wikimedia Commons / Profimedia