Moda oduvek predstavlja pokretnu umetnost koja oslikava stavove društva i pojedinaca koji je strastveno favorizuju. Uz pomoć njenih produkata kreiramo svoj alter ego, stil odevanja po kojem će nas svi pamtiti i bolje upoznajemo sebe – spolja, ali i iznutra. Ona je naše [ stilsko ] ogledalo, bunt, strast i omiljena tema za razgovor. Nove kolekcije, revije, kampanje i smene kreativnih direktora neretko privlače mnoštvo pažnje, bivajući talk of the day u kategoriji najvrelijih vesti koje pišu modnu istoriju.
Pored mnogobrojnih slojeva koji čine srce i puls modne industrije, u koje ubrajamo dizajnere, modelare, kreativne direktore, fotografe, novinare i mnoge druge, oni koji je oblikuju su i modni kritičari. Stavove i mišljenja pomenutih pojedinaca svi žele da čuju, a neretko ih dele na svojim društvenim mrežama. Jedan od najcenjenijih i najobožavanijih modnih kritičara današnjice je Hanan Bešović, na svetskoj modnoj sceni mnogima poznatiji pod pseudonimom @ideservecouture. Specijalno za Journal, Hanan otkriva sve o svojim modnim počecima, nastanku novog profila @onajstopricaomodi ali i promenama koje očekuje od industrije.
Znamo da je jedna od prvih kolekcija koja je predstavila uvertiru tvoje ljubavi prema modi bila Plato’s Atlantis koju je servirao Alexander McQueen 2010. godine. Da li pamtiš neke trenutke iz svog ranog detinjstva i odrastanja na Balkanu koji su imali poveznice sa modom?
Način na koji se moja mama oblačila. Sećam se da sam prvi put u životu shvatio kako moda može da izgleda kada sam video sliku moje mame sa svojim prijateljicama. Ona je bila odevena u belu kratku suknju i košulju iste boje sa crnim remenom oko struka. Imala je dugu, puštenu kosu. To je jedno od mojih prvih sećanja na modu.
Koliko se razlikuje tvoja publika na Instagramu i TikTok-u i kada si prvi put primetio veliki broj pratilaca sa Balkana?
Publike se razlikuju po nekoliko faktora, uzimajući u obzir da sam algoritam društvenih mreža selektuje posebnu publiku. Instagram donosi vernije pratioce koje istinski zanima tvoj sadržaj, dok TikTok češće donosi novu publiku koja možda i ne zna toliko o modi. Mislim da je moja publika na Instagram-u više zainteresovana za modu. A što se tiče pratilaca sa Balkana, razlog zašto sam napravio odvojeni profil, @onajstopricaomodi, je zbog činjenice da mi se na Instagramu javljalo dosta ljudi sa Balkana koji su zaista bili puni podrške. Tako da sam morao da napravim nešto za naše ljude.
Od poznatog @ideservecouture profila došli smo do @onajstopricaomodi. Šta ovaj profil predstavlja za mlađeg Hanana koji se u Dubrovniku zaljubio u modu i počeo da je živi na Floridi?
Ovaj profil predstavlja nešto što bih ja želeo da vidim i pratim na društvenim mrežama. Priča o modi, ali i o pop kulturi. Mesto gde su potrebne dve stvari – humor i dobra energija. Nedavno sam kreirao taj profil i ljudi su zaista dobro odreagovali na njega. Zezamo se i dokazujemo činjenicu da je balkanski humor teško prevesti na engleski jezik.
Šta je ono što, po tvom mišljenju, nedostaje na balkanskoj modnoj sceni?
Hrabrost. Retki su primeri pojedinaca koji će istupiti iz mase, a čak i da to učine, kritike društva neretko nisu pozitivne kada se neko usudi da uradi nešto drugačije i neuobičajeno. Sve na planeti mora doživeti evoluciju, tako da je ista potrebna i na balkanskoj modnoj sceni. Postoji nekoliko ljudi koji na balkanskoj modnoj sceni rade šta požele ali ih mogu nabrojati na prstima jedne ruke.
Koji su tvoji omiljeni modni brendovi – na Balkanu ali i šire?
Moram priznati da se tek sada upoznajem sa radom dizajnera sa Balkana, tako da još uvek ne mogu izdvojiti favorite. Pitajte me ovo krajem godine. Što se tiče svetskih brendova, volim Balmain, Thom Brownea, Schiaparelli, Bottegu Venetu, Alaïu… ima ih zaista puno.
Nakit predstavlja ključ tvog ličnog stila ali i formu slobode. Koji je tvoj omiljeni komad nakita koji poseduješ, a koji se trenutno nalazi na tvojoj listi želja?
Da, nakit je zaista nešto čime sam opčinjen. Trenutno mi je omiljeni komad nakita SUBLIMA CUFF – narukvica od Swarovskog. Dolazi u dve verzije, tanjoj i debljoj, ali za mene predstavlja savršeni komad za bilo koga. Na mojoj listi želja se nalaze tri narukvice brenda LAGOS koji je prepoznatljiv po svom Caviar modelu. Pomenuti brend poseduje i prelepo prstenje, a moja lista želja, kada je nakit u pitanju, je veoma dugačka.
Kao modni entuzijasti, neprestano govorimo o arhivi i kolekcijama iz devedesetih, te nas interesuje – koju kolekciju iz novog modnog doba možeš nazvati omiljenom?
Uh, to je teško pitanje. Ima ih zaista dosta. Maison Margiela Spring 2024 Couture kolekcija je jedna od omiljenih mnogim ljudima u modnoj industriji, ali bih izdvojio i nekoliko kolekcija Alaïje i Schiaparellija. Retko se nađe kolekcija za koju odmah možete reći da vam je omiljena.
Koje trendove predviđaš za 2025. godinu?
Moja vizija za 2025. godinu je da nema trendova. Nosite šta poželite. Probajte sve što želite. Grešite! Svaka greška i pokušaj će razjasniti šta vam stilski odgovara i šta vam ne odgovara. Na ovaj način upoznajete i definišete svoj stil.
Kojoj modnoj kući je trenutno potrebna najveća promena?
Ima ih nekoliko, ali bih trenutno izdvojio Dior i Balenciagu. Maria Grazia, kreativna direktorka ženskog odseka Diora, je zaista ostavila trag u modnoj industriji ali sam ja poznat kao kritičar njene vizije poznatog brenda, te je ona moj prvi izbog. Sledeći je Demna Gvasalia u Balenciagi zbog neprestanog serviranja kolekcija koje su vrlo slične jedna drugoj.
Za kraj, šta te više brine – činjenica da Maria Grazia Chiuri možda ostaje u Dioru, ili što još uvek nismo sigurni gde John Galliano nastavlja svoju karijeru?
Više me brine činjenica da će Maria Grazia možda ostati u Dioru, iako mislim da se njenom stvaralaštvu u pomenutoj modnoj kući vrlo brzo bliži kraj. A što se tiče Galliana, gde god da ga stavite on će nastaviti da kreira odlične kolekcije. On je kao mačka sa devet života. Mislim da će se on vratiti svom brendu i nastaviti da dizajnira glamurozne kolekcije.
Foto: Hanan Bešović