Fotografija iz 2001. godine na kojoj je prikazan košarkaš Kobe Bryant kako zamišljeno sedi u svlačionici sa šampionskim trofejom u ruci obišla je svet. Tada je pažnju privukla emotivna priča koja stoji iza ovog trenutka, a kako je vreme prolazilo i još jedan upečatljiv detalj sa fotografije.
Svi zaljubljenici u koncepte vintage i all things fashion vrlo brzo su se zapitali gde se može nabaviti jakna koju legendarni košarkaš nosi. Malo njih bilo je upoznato sa imenom Jeff Hamilton aka čovekom koji stoji iza ove kreacije. Međutim, on je svoj brend osnovao još 1986. godine. Vreme će pokazati da će od njega napraviti svojevrsnu imperiju koja se sastoji iz unikatnih komada koje sam dizajnira, a koje danas svi žele u svojoj kolekciji. I to baš svi – od ljubitelja košarke i drugih sportova, pa sve do najpoznatijih ličnosti.
Act 01 ⏐ Started From The Bottom
Ipak, put do samog vrha popularne kulture nije bio jednostavan. Francuz Jeff Hamilton još odmalena interesovao se za umetnost, muziku, sport i kulturu. Kao i velikom broju mladih širom Evrope, njegova pokretačka snaga bila je vizija o američkom snu.
Kada je imao 23 godine odlučio je da pokuša ostvariti ovaj san, a u Sjedinjene Američke Države otišao je sa velikom voljom – i veoma malom količinom novca. Tada, 1980. godine, nije ni slutio šta će uslediti. Ipak, upoznajući različite ljude i ostvarujući kontakte, došao je u kontakt sa još jednim Francuzom. U pitanju je bio Georges Marciano, koji je sa bratom osnovao brend Guess Jeans.
Na njihovu inicijativu, počeo je da dizajnira odeću za mušku kolekciju. Tek tada krenuo je da se upoznaje sa svetom mode i uči ono što mu je do tada bilo nepoznato. Počeo je od nule i jedva je govorio engleski jezik, ali je vremenom postajao snalažljiviji. A glavna vodilja u tom procesu bila mu je, tada, nemoguća misija.
Act 02 ⏐ Kako je stvorena veza između sporta i mode?
Kada je napustio Guess Jeans, dizajner je osnovao svoj lični brend. Tada je već bio relativno poznat, pre svega zahvaljujući svom ekscentričnom i nesvakidašnjem izgledu. Bio je veliki ljubitelj brenda Harley-Davidson i, inspirisan motorima, želeo je da kreira kožne jakne. Upravo tada je započeo ono što je naumio – i nikada nije prestao.
Iako su njegove jakne nosile brojne poznate ličnosti, Jeff Hamilton oduvek je najveći naglasak stavljao na sport. Dizajnirao je jakne za igrače NFL i NHL lige, ali njegova najveća ljubav oduvek bila je košarka. Prvu jaknu za nekog NBA košarkaša Jeff Hamilton dizajnirao je, ponovo, putem kontakata koje je posedovao. Zbog dizajna, one su vrlo brzo privukle pažnju i svi igrači želeli su da ih imaju – Magic Johnson, Michael Jordan i mnogi drugi.
Act 03 ⏐ Idoli: Kobe Bryant & LA Lakers
Sa obzirom na to da je iz Francuske došao u Los Anđeles, nameće se logična pretpostavka da je bio ljubitelj jednog od dva tima koja su bazirana na ovom prostoru. U njegovom slučaju, to je bio klub LA Lakers. Upravo najveću pažnju privukle su jakne koje je dizajnirao tri godine zaredom, odnosno u periodu kada je ovaj klub osvajao titule prvaka NBA lige. Jakne su bile šarene i vrlo brzo postale su glavna tema kada je u pitanju veza između sporta i mode. Do tada, u tom kontekstu govorilo se uglavnom o patikama.
NBA liga vrlo brzo uvidela je njegov značaj, te je on postao počasni član koji je neretko imao bitnu ulogu prilikom organizovanja specijalnih događaja. Između ostalog, bio mu je poveren zadatak dizajniranja jakni za različite godišnjice i bitne datume. A upravo to čini i danas.
Act 04 ⏐ U čemu je ključ uspeha varsity modela jakne?
Iako sa sigurnošću možemo da kažemo da ih je Jeff Hamilton popularizovao, varsity modeli jakne nisu bile nikakva novina. Naprotiv, popularne letterman jakne, koje su prepoznatljive po kožnom materijalu, pojavile su se mnogo ranije. Nosili su ih Michael Jackson i Elvis Presley, ali i članovi bejzbol tima sa Harvarda mnogo pre popularnih pevača – još tokom 1865. godine. A epitet letterman dobile su zbog slova koja su bila ušivena na njih i zbog kojih su se razlikovale od ostalih.
Vremenom, one su definitivno postale deo jednog posebnog tipa supkulture. Ipak, nije ih nosio bilo ko – one su bile namenjene pre svega sloju koji se smatrao elitnim. Štaviše, iako su ih nosili svi članovi pomenutog bejzbol tima, samo glavne zvezde mogle su da ih zadrže i ponesu sa sobom.
Tek sredinom 20. veka varsity jakna dobila je status po kom je i dalje prepoznatljiva. U odnosu na prvobitni izgled, danas je odlikuje veći broj detalja i dvostruko veća popularnost. Iako su glavna asocijacija na ovaj odevni predmet mnogima i dalje američki univerziteti, danas su ovi modeli sastavni deo streetwear kulture i casual stila.
Act 05 ⏐ Budućnost
Iako Jeff Hamilton redovno dopunjuje svoje kolekcije, trudeći se da svaki put bude što kreativniji, određeni broj jakni nije dostupno za kupovinu. Upravo to je slučaj i sa poslednjim jaknama koje je dizajnirao za članove tima Cleveland Cavaliers u sklopu njihove posete Parizu. Međutim, ukoliko se osvrnemo na cene onih koje su dostupne, vrlo brzo ćemo izvesti zaključak da su one, uprkos određenim naporima, i dalje svedene na statusni simbol.
Međutim, ne možemo da poreknemo činjenicu da su brojne ličnosti uvidele veliki potencijal ovog dizajnera. Pre svega, oni koji su nosioci jedne od najvećih moći, a to je društveni uticaj u različitim sferama i generacijama. Između ostalih, to su Magic Johnson, Kobe Bryant i Kevin Durant. Isto tako, Michael Jackson, Madonna i The Weeknd. A spisak bi verovatno mogao da traje do beskonačnosti.
Foto: Profimedia / Instagram @jeffhamilton