Journal #trendspotting: Cancel kultura na finalnoj rasprodaji – kako je moda ponovo prigrlila svoje posrnule arhanđele (i nije zažalila zbog toga)
Da li ste pogledali seriju The New Look?
Ako niste još stigli do ovog naporno fikcionalizovanog Apple+ televizijskog štiva, moj savet vam je i da ne počinjete. Svaka epizoda je otprilike dinamična kao i da gledate boju na drvenariji kako se suši. Međutim, ono što naročito bode oči u ovoj visokobudžetnoj ekranizaciji (ratnih) godina što su prethodile toj famoznoj Diorovoj kolekciji je – manir u kome je Coco Chanel predstavljena: kao kolaboracionista koji ne preza ni od čega, uveliko unterhaltujući sa nacistima kako bi ostvarila svoju modnu agendu. Rečnikom današnjice: kako je moguće da Chanelova nikad nije kenselovana, već uprkos ovakvim istorijski potkrepljenim saznanjima i dalje slovi za revolucionarku – makar kada je silueta ženske elegancije u pitanju – i zašto je tako?
Možda zato što moda ima pamćenje zlatne ribice
Moda sama po sebi ima kratko pamćenje zbog ciklične prirode trendova. Malene večernje tašnice ustupile su mesto prostranim satchel torbama poput one od The Row koja slovi za novu Birkinku. Damske kitten štiklice su zamenile glomazne pete od slaganog drveta na Chloe klompama. I tako u nedogled dok crna ponovo ne bude nova crna. Pa ipak, činilo se da iako se sve pre ili kasnije vrati u modu, postoji neka vrsta izgnanstva iz njenog mondenskog okrilja za one koji počine kakav masivan faux pas: antisemitske izjave koje je John Galliano svojevremeno prosipao u pariskom bistrou ili onaj period u kome se Stefano Gabbana svađao sa svim i svja na društvenim mrežama (a naročiti pik imao na Azijate, koji ruku na srce, predstavljaju gro demografije luksuznih kupaca današnjice). Svakako, čak i višemesečno tihovanje Demne u Balenciagi smatralo bi se određenom vrstom modnog egzila. O Kanyeu i da ne govorimo.
No, kao što i sami možete da primetite – svi sa ovog spiska su se u trendovske tokove vratili kao da nikad ništa pogrešno uradili nisu. Lako je odbaciti kapricioznost mode kao proizvod njene površnosti – ovo je, na kraju krajeva, industrija zasnovana na promovisanju promene gotovo svakih četiri meseca. Ali možda se događa nešto složenije i značajnije.
High & Low: John Galliano
Vreme koje biste potrošili na The New Look iskoristite da pomno propratite dokumentarac High & Low: John Galliano, dugometražnu hroniku paradigme pada i iskupljenja koja zaslužuje pažnju iz nekoliko razloga. Prvo, to je nezamenljiva prilika da čujemo od samog Galliana o njegovim demonima, kao i da se osvrnemo na modni svet devedesetih godina prošlog veka. Ali jednako je impresivno uporediti analize koje su se pojavile u razmatranju Gallianovog prestupa, pokajanja i, čini se, ponovnog uskrsnuća među svece današnje mode.
Zaista, najveći značaj filma možda nema veze sa pričom koju priča koliko sa onim što simbolički naglašava. On više nije persona non grata već je ponovo otkrio svoju pasiju u Maison Margieli, gde se njegova jedinstvena vizura ponovo slavi kao nekad. Rehabilitaciju reputacije je, hteli mi to da priznamo ili ne, započela Anna Wintour onog trenutka kad je u svojih Vogue’s 73 questions kao najomiljeniju kolekciju svih vremena navela baš njegovu iz 1995.
Šta povezuje Demnu i Kanyea?
Sličan udeo imala je u peglanju skandala koji je izbio oko one nesrećno koncipirane kampanje, tako što je pred vaskoliku javnost Demna izašao upravo intervjuom za Vogue. Štaviše, kad smo videli AW u prvom redu na povratničkoj Balenciaga reviji, bilo je jasno da će za njom krenuti i ostali. Doduše, još nije pružila ruku pomirenja Kanyeu – premda se čini da on ponovo nalazi svoje mesto na stalnoj VIP listi. Bio je u prvom redu na Marni reviji, i portretisan je u Y/Project-ovom lookbooku povodom desetogodišnjice, rame uz rame sa Charli XCX i Tygom. A tu je i kontinuirana tržišna pomama za Yeezy zaostavštinom.
Ne samo što Instagram vrvi od oglasa za njegovu novu kolekciju u kojoj sve košta po dvadeset dolara (a koja se prodaje preko YZY sajta), već i adidas nastavlja da promoviše i prodaje sve ono što je nastalo tokom njihove lukrativne saradnje, iako su zvanično završili bilo kakav poslovni odnos s njim. Zato i ne treba da čudi kako, recimo, na dobro snabdevenom sneaker odeljenju pariske Galerie Lafayette u sred zida gde su po popularnosti naslagani najveći bestseleri među retkim modelima stoje čak tri Yeezy siluete patika.
Pad brenda Dolce & Gabbana
Dolce & Gabbana su izlaz iz Sibira modne popularnosti pronašli u nostalgiji – rekreiranjem svojih nezaboravnih arhivskih modela iz devedesetih (sa sve belom oznakom godine i sezone na rukavu kao da je reč o muzejskom eksponatu) skrenuli su pažnju sa skorašnjih kontroverzi u pravcu ikoničnog izgleda. Brend koji je doživeo ozbiljan tržišni pad u 2018. godini, kada je izgledalo da je uvredio celu Kinu reklamnom kampanjom koja se neumesno razonodila rasnim stereotipima, sada ponovo profitira (dovoljno da finansira svako novo Kardashian venčanje, očigledno).
Cancel kultura na finalnoj rasprodaji
Cancel kultura je istinski post-pandemijski fenomen, a sada kada nam dizajnerske zaštitne maske za lice deluju kao neslana šala, i na nju gledamo sa podozrenjem. Uostalom, svaka tri dana mreže gore od novog skandala koji se preko noći pretvori u old news (ko se uopšte više i seća da je, recimo, i Alexander Wang popio optužbu za seksualno uznemiravanje?). Čak i dobra stara Diet Prada, sa svojom neumornom Kalimero potragom za modnim nepravdama više ne ispravlja krive Drine kao ranije već se fokusira na modno izveštavanje širokog zahvata, tek ponekad adresirajući govorkanja u dobro obaveštenim krugovima i prevrate u bastionima chica – kao što je odlazak Pierpaola i dolazak Alessandra u Valentino.
I na kraju, šta ćemo sa grešnom mladošću mademoiselle Coco?
Iz vizure današnjih trendsetera, veći je zločin što cena torbe 2.55 raste kao da je hleb u Srbiji 1993. godine.
Foto: Profimedia