Od majica sa porukama do neizostavnog lokalnog brenda – razvojni put dizajnerske radionice Milk&Co.
Kada se lokalni brend na domaćoj modnoj sceni zadrži gotovo čitavu deceniju, radoznalost o ideologiji opstanka pod ne tako povoljnom klimom je neizostavna. Želja za prenaglašenom autentičnošću i iskazivanju individualnosti – jedan običan komad odeće pretvorila je u medijum koji sa sobom nosi često satiričnu dosetku i jasnu poruku zajednici. U nedostatku alternativnijih mogućnosti modnog izražavanja, kreativni dvojac, Žarko Subotić i Zoran Ličanin, koji stoji iza dizajnerske radionice Milk&Co. započeo je svoju modnu revoluciju kreirajući seriju majica sa likovima iz davno zaboravljenih filmova, motivima iz kategorije alternativne muzike, kao i one sa „porukama“ koje (ni)su za svakoga.
Bogart, Monty Python i drugi eksplicitni sadržaj
Prva Milk&Co. (tada Milk and Cookiez) kolekcija lansirana je 2013, međutim njihova priča započinje dve godine ranije. Od potrage za kvalitetnim pamukom, pronalaska štamparija koje „znaju šta rade“, pa sve do osmišljavanja samog dizajna – proces ulaska u modnu industriju nije bio jednostavan kako se možda činio izdaleka. Od prvog dana kreativni duo (prvenstveno trio) nastojao je da svoju priču izgradi na temeljima kvalitetnog tekstila i održivog koncepta kreairanja.
Žarko: Hteli smo da radimo nešto van korpo sveta od 9 do 5 i došli na ideju da napravimo majice koje bismo mi nosili. Nešto što ne postoji na tržištu i da je kvalitetno. Hteli smo da krenemo od nule i da umesto gotovih majica dizajniramo naš kroj i kreiramo originalnu majicu.
Od 2011. do 2013. kada je izašla prva kolekcija prošle su dve godine u isprobavanju i traženju unikatnog dizajna koji će oslikati našu viziju, kao i kvalitetnog materijala, i na kraju materijalizovanja svega toga u finalni proizvod.
Prva kolekcija donela je čak 22 majice i skup različitih referenci kojima je brend Milk&Co. nastojao da redefiniše pojam modnog izražavanja i omogući marginalizovanim pojedincima da izraze svoja interesovanja na jedan pažljivo osmišljen način kroz muziku, kinematografiju i pokoju nefiltriranu „poruku“.
Žarko: U prvoj kolekciji referencirali smo se na Monty Python-ovce, Bogarta… Bilo je i nekih izleta poput majice sa nekim eksplicitnijim i edgy sadržajima. Miks svega, pregršt dobrih ideja koje su se zasnivale na popularnoj kulturi, artu, malo mejnstrima, ali i andergraunda. Još uvek smo tražili sopstveni izraz.
Journal: Omiljena “fora”?
Žarko: Sexcess is the best revenge.
Od majica sa forama do neizostavnog lokalnog brenda
Ono što ipak jesu znali jeste da dizajniranje majica sa različitim printovima nije okvir u kojem žele da deluju. Moda je za njih oduvek bila mnogo više od puke estetike, te je ultimativni cilj postao stvaranje svojevrsne zajednice. Zajednice u kojoj su dobrodošli svi koji pišu svoja pravila i ne padaju pod uticaj onih nametnutih.
Zoran: Naši savršeni kupci, to su naši fanovi. Šalim se. Mi se obraćamo ljudima koji razmišljaju izvan ustaljenih okvira, koji žele kvalitet, koji vole da istražuju šta još postoji pored onoga što im se plasira svakog dana. Oni koji su outdoor tipovi, vole sport, dobru muziku, knjigu, film. Šta god to značilo. Šta god svakome od njih značilo „dobro“. Prosto neko ko ne živi po “pravilima”, nego voli da istražuje.
Kako bi modna zajednica zaista bila prepoznatljiva kreativni Milk&Co. dvojac shvatio je da je njihovom dizajnerskom studiju neophodno „brendiranje“. Ubrzo se okreću ka minimalizmu i isticanju samog naziva tada već pravog modnog brenda.
Zoran: U početku su to bile majice sa „porukama“, a onda smo odlučili da plasiramo vizuelni identitet brenda. Kada vidiš majicu sa Bogartom nemaš pojma ko stoji iza toga. Kul je majica, ali tu se priča završava. Kada neko nosi MILK onda bude – e, oni su dizajnirali, dolazi do prepoznavanja i na neki način identifikovanja pojedinca koji pripada jednom uskom krugu ljudi. Teže je prodati brend kod nas zato što ga gradiš od nule. Imali smo sreće što ne živimo od ovoga i što nismo morali da pravimo ustupke.
Da su načinili pravi korak i da su se pojedinci zaista identifikovali sa Milk&Co. brendom bilo je jasno vrlo brzo kada je dvojac počeo da detektuje svoje dizajne na ulicama Beograda.
Slatka užina i gorka istina
Naizgled potpuno nesistematičnim redosledom na samom kraju teksta razjašnjavamo enigmu naziva Milk&Co. Naime, brend se prvenstveno predstavljao sa natpisom Milk and Cookiez, kako ga verovatno svi pamtite. Nakon što je Black Milk domen bio zauzet, kreativni dvojac odlučio se za paradoksalnu verziju naziva koji je ne kraju dana savršeno balansirao između nonšalantnog imena i suštinske, mračnije ideologije samog kreiranja.
Žarko: Želeli smo da se naziv sastoji iz dve reči – zbog logotipa. Između ostalog bilo je nekih ideja da se brend zove Black Milk. Dolazimo sa alternativne scene, pa nam je to zvučalo super i na neki način smo se identifikovali, ali je to već bio brend koji je pravio lingerie. Onda smo došli na ideju da brend nazovemo Milk and Cookiez. Potpuno nevezano, slatkasto ime koje asocira na period kad si bio klinac: pijem mleko i jedem kolače. A u stvari je brend totalno izazovan, alternativan, ponekad i ekstravagantan, nešto što ne bi očekivao da stoji iza takvog naziva. Sada sve više idemo u smeru Milk&Co. Design jer vidimo Milk kao kreativnu radionicu u kojoj je odeća zapravo samo jedan od načina za izražavanje individualnosti. Milk&Co. nije samo brend, to je pokret, zajednica koja ceni autentičnost i pravi razliku, stvarajući prostor u kojem svako može da se “izrazi”.
Žarko: Jedan od ključnih elemenata je saradnja sa mladim i etabliranim umetnicima iz različitih kreativnih oblasti. Verujemo da umetnost i moda idu ruku pod ruku, i da zajedničkim radom sa talentovanim pojedincima unapređujemo naše proizvode jedinstvenim perspektivama i inovativnim dizajnom. Ovakve saradnje nam omogućavaju da pomeramo granice i isporučujemo inspirativne komade. Na taj način nastavljamo da se razvijamo i jedva čekamo da vidimo u kom smeru će nas sve to odvesti.