

„Svi znaju ko je Pikaso, ali malo njih zna šta je Pikaso naslikao“, citat je Džona Berdžera (eng. John Berger), koji je o španskom umetniku napisao čitavo štivo. Kada vam Džon Berdžer posveti toliko prostora u svom opusu, verovatno ste učinili nešto značajno za umetnost i vizuelno-političku kulturu. A kada vam čak troje modnih dizajnera posveti čitave kolekcije? Onda ste najveći?.
Yves Saint Laurent – proleće/leto 1979
Na petogodišnjicu Pikasove smrti, Iv San Loran (fr. Yves Saint Laurent) je iskoristio špančevu zaostavštinu kao inspiraciju za svoj modni rad. Kolekcijom za proleće/leto 1979, francuski dizajner preneo je geometrijska lica i nepravilne oblike sa jednog platna na nešto drugačiju tkaninu. Nekolicina haljina, jakni i kardigana skovana je spram Pikasovih „skica“ – San Loran je tek suptilno modifikovao neke od komada koje Pikasove žene nose na portretima koje im je slikar izradio. Danas je komade iz ove kolekcije gotovo nemoguće naći, a neki od njih nalaze se u muzejima.

Karl Lagerfeld za Chanel – jesen/zima 1987
Protivnički nastrojen prema San Loranu kakav je bio, Karl Lagerfeld je ponudio svoj odgovor na uvek aktuelnu temu Pikaso. Za kolekciju jesen/zima 1987 modne kuće Chanel, nemački dizajner je preveo Pikasove kubističke forme i strukturalne elemente u svoje dizajne, koristeći patchwork tehniku kako bi ostvario efekat umetnikovih revolucionarnih kolaža. Razbijanje forme i rekonstrukcija realnosti materijalizovani su kolekcijom koja referiše vizuelno, ali konceptualno na ideologiju španskog umetnika. You guessed it – i ove komade je gotovo isključivo moguće videti kroz muzejske postavke.
Moschino – Proleće/leto 2019
Primer nešto iz nešto svežije istorije doprineo je Džeremi Skot (eng. Jeremy Scott), tokom svog boravka u modnoj kući Moschino. Kreativan (ili ne toliko, zavisi koga pitate), Skot nije previše eksperimentisao – on je pretočio sve što je Pikaso uradio u treću dimenziju. Oživele su Pikasove gitare i bikovske glave, nošene od strane modela koje su prošetale kreacije pistom.
Ako i 45 godina nakon vaše smrti koriste vaše delo kao inspiraciju, šta tek to znači?




Foto: Instagram (@defunctfashion, @placetmadrid), Profimedia, Spotlight Launchmetrics