Iako su se ljubitelji mode nadali da do ovoga neće doći Y/Project brend je zvanično zatvoren. Nakon dugih 14 godina poslovanja modna kuća je zbog finansijskih dugova bila prisiljena da zatvori svoja vrata. Brend je dugo tražio kupca, a nakon odlaska kreativnog direktora Glenna Martensa (isti dizajner koji je i na poziciji kreativnog direktora Diesela) im jednostavno nije bilo spasa. Da li je moguće opstati u okrutnoj modnoj igri koja će vas bez problema zgaziti?
Slučaj: Y/project
Y/Project je bio francuski modni brend poznat po inovativnom, ali nosivom pristupu odeći. Osnovali su ga Gilles Elalouf i Yohan Serfaty, ali brend zapravo postaje prepoznatljiv kada na kreativno čelo dolazi Glenn Martens. Brend je 2023. godine imao samo 24 zaposlenih, a prihod im je bio visok samo 11 miliona eura. U junu 2024. godine, Elalouf, jedan od osnivača, je preminuo nakon duge bolesti i tada počinje da se naslućuje kraj brenda.
Zašto Y/Project nije uspeo? Nažalost, prave razloge i događanja unutar firme nećemo saznati, ali je lako zaključiti: nisu imali budžeta ni velikog Spasioca. Mnogi brendovi su se susreli sa ovim problemom (čitaj: Supreme), međutim razlika između Y/Projecta i Supreme-a je što je Supreme ipak uspeo da se izvuče. Na sve to, ne pričamo o nekom nenosivom brendu. Y/Project je avangardniji, ali itekako nosiv brend. Čak neki oblik pomaknutog streetweara. Ali, brend je uvek bio tu negde, ne pripadavši ni luksuznim ni streetwear (dostupnijim) brendovima. Osim toga nema istoriju i uticaj kao što je to recimo imao Supreme.
Bili su poznati, ali ne dovoljno
Ukoliko možete da ulažete u neki brend, onda ćete uložiti u Louis Vuitton, Prada ili Miu Miu torbu. Ako niste u prilici, kupovaćete u high street radnjama poput Zare, H&M-a i Manga. Ali lagali biste kada biste rekli da kada odete na Farfetch, MyTheresu i ostale platforme u pretragu ukucavate Y/Project, iako brend ima odlične kolekcije i izvrsne komade. Zaljubljenici u modu i modni insajderi su to možda i radili, međutim brend ne živi od njih. Zbog finansijske krize koja ih je zadesila, marketing tim brenda je dosta kaskao za ostalim brendovima tako da biste retko čuli za njihovo postojanje. Iako se od njih ne očekuje prisutnost u medijima kakvu imaju recimo LVMH brendovi. Jednostavno su bili tu, ali i nisu. Šteta, jer su im kolekcije izvrsne.
Borba sa vetrenjačama
Teško je uspeti, ali je još teže opstati. Nažalost, svedoci smo brzog načina života u kom najbogatiji dobiju najbolji deo kolača. A to su sa jedne strane grupe poput LVMH-a ili Keringa, dok se sa druge nalazi Inditex. Oni koji se nalaze sredini, pa čak i nakon 14 godina rada, postaju nevidljivi.
Jedan od brendova koji još uvek nije u vlasništvu spomenutih grupacija, a itekako je uspešan i poznat je Jacquemus, koji stoji na SOPSTVENIM nogama već 16 godina. On se probio jednim odevnim predmetom, torbicom, koju je nosila i modna elita, ali i „obični“ ljudi. Nakon toga su se nanizale senzacionalne revije i još bolje kampanje. A nakon godina i godina rada, Jacquemus je izgradio brand image koji neće (nadamo se) doživeti krah. On je zajahao talas popularnosti i iskoristio ga. Y/Project, uprkos tome što su njihove komade nosili Charli XCX, Troye Sivan i Chappell Roan, široj masi i dalje ostaje nepoznat.
Nakon što je Y/Project je zvanično zatvoren, brend je ugasio svoju službenu stranicu, a neke od komada i dalje možete kupiti na platformama My Theresa i Farfetch.
Foto: Y/Project, Instagram (@yproject_official)